Med mye varme og takknemlighet ble Huset Oslo offisielt åpnet

Foreningen Human Ruspolitikk likte det de hørte fra talerstolen: Arild Knutsen og Tonje Jevari.
Foreningen Human Ruspolitikk likte det de hørte fra talerstolen: Arild Knutsen og Tonje Jevari.

–Tenk at vi fikk til værestedet her på Frogner - det er mer enn det jeg trodde vi skulle få til, sa byråd Julianne Ferskaug fra Venstre.

Rus og samfunn 28. mai 2026: Med mye varme og takknemlighet ble Huset Oslo offisielt åpnet Av Tori Flaatten Halvorsen.

–Tenk at vi fikk til værestedet i et kommunalt bygg her på Frogner – det er mer enn det jeg trodde vi skulle få til da vi startet på arbeidet, sa byråd Julianne Ferskaug fra Venstre.

Hun var den første som talte på åpningen av nye Huset Oslo.  
– For rus er ikke noe som bare skjer i Storgata eller på Grønland. Det skjer i hele byen og i alle deler av befolkningen vår. Og det skal vi forholde oss til. Derfor var det  viktig for meg å få ordnet det sånn at Huset skulle få ligge her, i praktvillaen på Frogner.

Så fortsatte hun: – På kort tid tok vi i det blå-grønne byrådet en helomvending. Vi økte støtten til foreningen. Vi ga for første gang i historien offentlig støtte til rusmiddelanalysen deres. Det politiske selvskrytet ble etterfulgt av hurrarop og full applaus.

Entusiasme på løpende bånd

– Vi må la oss inspirere og lære av dere. Dere er lettbeinte og gjør ting på en mindre byråkratisk måte, sa direktør for Velferdsetaten i Oslo, Guri Bergo som neste taler.

Det er Velferdsetaten som leier bygget av Oslobygg – og deretter fremleier villaen i Underhaugsveien 22 til Huset Oslo. Samarbeidet har vært smertefritt, kunne hun begeistret fortelle. Hun strålte akkurat slik som alle de andre som stod på talerstolen. 

Huset er åpent for hvem som helst

Også øverste leder fra bevegelsen De brukerstyrte hus i Norge, Marianne Cook Pierron, stod på talerstolen. Hun roste de 85 frivillige som nå jobber på fire brukerstyrte hus i Norge: I Oslo, Bergen, Stavanger og det siste åpnede huset i Trondheim.

– Og ikke minst, en stor takk til deg, Chris. Du er stødig, du er pålitelig, du er nøye og tvers igjennom hel ved.

Chris Kohlbacher klarte så vidt å ta imot rosen der han stod i skyggen rett ved talerstolen.
Så fortsatte Pierron å snakke om visjonen for organisasjonen:

– Her hos oss er alle alltid velkomne – uansett om du er i god form, dårlig form eller opp-ned-form. Du er like velkommen om du selger sex for å overleve eller om du er sint for et eller annet. For det er mange som har rett til å være sinte.

Hun fortsatte med å ramse opp alle andre som husene er vidåpne for: 

– Det være seg han som er stille, eller hun som bruker piller for å la seg dempe, eller for å ha mot til å kjempe. Her spør ingen om navn eller fødselsnummer. Her er det ikke «vi» og «dere», her er det «oss», oppsummerte hun.

Huset som ambassadørbolig

Helt til slutt talte styreleder Foreningen for human ruspolitikk, Arild Knutsen. Først ramset han opp alle som han hadde sett blant publikum.  

Det var representanter for Helsedirektoratet, Rusfeltets hovedorganisasjon, Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Folkehelseinstituttet og byrådsavdelingen. 

– Et så tett samarbeid som det vi får til her, er helt unikt for rusfeltet, slo Knutsen fast. 

Han fortsatte:

– Hvem er det som er ambassadører på dette feltet og derfor trenger en ambassadørbolig?! Det er oss – de fremste ekspertene. Det skal vi vise til hele verden!

Les hele artikkelen på Rus og samfunn her.

Andre nyheter

Følg med på hva vi gjør

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få et innblikk i arbeidet vi gjør.

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
FHR-representanter i samtale på gatgen utenfor Stortinget
keyboard_arrow_up