Her er hele brevet:<\/strong><\/p>\n\n\n\nTil Politidirektoratet.<\/p>\n\n\n\n
Fra Fagr\u00e5dets Nettverk av bruker- og p\u00e5r\u00f8rendeorganisasjoner:
<\/p>\n\n\n\n
Foreningen for human narkotikapolitikk, ved leder Arild Knutsen
A-larm, ved fagr\u00e5dgiver Tommy Sj\u00e5fjell
Barn av Rusmisbrukere (BAR), ved generalsekret\u00e6r Marius Helland Sj\u00f8m\u00e6ling
Marborg, ved Carl Eliassen
RIO, ved nestleder Asbj\u00f8rn Larsen<\/p>\n\n\n\n
Ivareta, ved generalsekret\u00e6r Michael Lindholm<\/p>\n\n\n\n
proLAR Nett, ved leder Ronny Bj\u00f8rnestad <\/p>\n\n\n\n
I kj\u00f8lvannet av debatten om rusreform har det skjedd store endringer i hvordan rusmiddelbruk m\u00f8tes av politiet. Dette er noe vi verdsetter, men det har ogs\u00e5 oppst\u00e5tt mye usikkerhet blant de dette gjelder. Det begynte med denne politiskandalen der det viste seg at politiet har drevet en uhjemlet praksis med rustesting, stripping, unders\u00f8kelser av kroppens hulrom, mobil- og husransakelser. Dette er ulovlige integritetskrenkelser som i noen tilfeller har v\u00e6rt s\u00e5 grove at de kan klassifiseres som overgrep.<\/p>\n\n\n\n
I forkant av Riksadvokatens presisering av at dette ikke er lovlig praksis, ble praksisen promotert i mediene som viktige verkt\u00f8y for forebygging av bruk av ulovlige rusmidler, som politiet ville miste dersom Stortinget skulle g\u00e5 inn for rusreformen.<\/p>\n\n\n\n
Dette har alts\u00e5 v\u00e6rt en sv\u00e6rt vanlig praksis, en ukultur, som har f\u00e5tt p\u00e5g\u00e5 lenge. Det eksisterer stadig motstand mot \u00e5 endre p\u00e5 dette og det har oppst\u00e5tt en uttalt usikkerhet rundt hvor langt politiets inngrepshjemler egentlig strekker seg.<\/p>\n\n\n\n
Fra brukersiden er det f\u00f8lgelig mye usikkerhet knyttet til om denne praksisen faktisk er avsluttet, om det er garantert at politiet heretter forholder seg til sine hjemler, og derfor lever brukere av rusmidler p\u00e5 mange m\u00e5ter som om det stadig er fare for \u00e5 bli utsatt for slikt, med alt det medf\u00f8rer. <\/p>\n\n\n\n
I tillegg har vi f\u00e5tt disse H\u00f8yesterettsdommene fra april 2021, og de p\u00e5f\u00f8lgende retningslinjene fra Riksadvokaten, som inneb\u00e6rer en de facto avkriminalisering av personer med rusutfordringer og for personer som politiet ikke kan v\u00e6re sikre p\u00e5 om har rusutfordringer og som politiet derfor skal la tvilen komme til gode. Ogs\u00e5 dette er det mye usikkerhet rundt og dessverre noe motstand mot. <\/p>\n\n\n\n
En god del personer med rusutfordringer sier de merker en gradvis holdningsendring i politiet, men de har ikke helt den sikkerheten som trengs for at de skal kunne agere som om praksisen faktisk har endret seg. Det er ogs\u00e5 mye usikkerhet vedr\u00f8rende om politiet stadig vil visitere og ta beslag i brukerdoser. <\/p>\n\n\n\n
Det har oppst\u00e5tt mye usikkerhet, bekymringer og frustrasjon vedr\u00f8rende b\u00e5de politiets tillit og prioriteringer i forhold til brukere av rusmidler. Det arrangeres debatter for tiden om den generelle tilliten til politiet, som f\u00f8lge av b\u00e5de politiskandalen og funnene til Rolleforst\u00e5elsesutvalget, men at rusmiddelbrukere generelt har f\u00e5tt lavere tillit til politiet, b\u00f8r det ikke finnes noen tvil om. Vi har merket en endring i autoriteten politiet har i m\u00f8te med rusmiddelbrukere, noe som gj\u00f8r at de ikke har den konfliktdempende effekt som de b\u00f8r ha. <\/p>\n\n\n\n
Det skrives mye om utviklingen i media, og for mange er mediebildet polarisert og uoversiktlig. Det er stor tilstedev\u00e6relse av politi ved \u00e5pne russcener, s\u00e6rlig i Oslo, samtidig st\u00e5r det i media at politiet sier de n\u00e5 skygger unna milj\u00f8er med rusbrukere.<\/p>\n\n\n\n
Det er veldig bekymringsfullt med denne usikkerheten og s\u00e6rlig at politiet uttaler at de ikke lenger skal v\u00e6re der det er rusmilj\u00f8er.<\/p>\n\n\n\n
I dette perspektivet er det viktig \u00e5 huske p\u00e5 at rusavhengige lenge har blitt definert og behandlet som gjengangerkriminelle og behandlet med store politiaksjoner mot rusmilj\u00f8ene, med batonger, hester, t\u00e5regass og kneblinger, for \u00e5 hindre en antatt epidemisk spredning av rusmiddelbruk. Med d\u00f8rer i oppganger som er blitt sparket inn av br\u00f8lende politi som har beordret dem ned, arrestert dem, snakket sterkt nedsettende til dem om bruken, og eventuelle spr\u00f8ytestikk, for s\u00e5 \u00e5 dra dem ut foran naboenes \u00f8yne til arrest og ytterligere krenkelser.<\/p>\n\n\n\n
Dette har lagt grunnlag for holdninger og v\u00e6rt medvirkende til at rusmiddelbrukere som har g\u00e5tt til anmeldelse av forbrytelser, beg\u00e5tt mot dem, har opplevd at saken har blitt henlagt, men at de selv har f\u00e5tt forelegg for en rusmiddelbruk som ble avdekket i etterforskningen av forbrytelsen. Og flere har opplevd moralisering mot \u00e5 utsette seg for risiko, istedenfor forst\u00e5else for at de trenger beskyttelse.<\/p>\n\n\n\n
Mange i rusmilj\u00f8ene har v\u00e6rt utsatt for vold, seksuelt misbruk og mishandling i barndommen. Og mange, s\u00e6rlig kvinner, i rusmilj\u00f8ene er utsatt for grov vold og voldtekter. <\/p>\n\n\n\n
Vi mener det n\u00e5 er p\u00e5 h\u00f8y tid med en uttalt anerkjennelse fra politi-ledelsens side av at rusmiddelbrukere har en s\u00e6rlig s\u00e5rbarhet for \u00e5 bli utsatt for kriminalitet og at de skal beskyttes. <\/p>\n\n\n\n
Vi \u00f8nsker at det tydeliggj\u00f8res at politiet ikke skal unng\u00e5 rusmilj\u00f8ene, men snarere endre praksis fra kriminalisering til atferdsregulering.<\/p>\n\n\n\n
Vi \u00f8nsker at politiet skal sikre at rusmiddelbrukere er like beskyttet mot kriminalitet som alle andre.<\/p>\n\n\n\n
Vi \u00f8nsker at rusmiddelbrukere skal ha den samme rettssikkerheten som alle andre kan ta for gitt. <\/p>\n\n\n\n
Det har gjort sterkt inntrykk \u00e5 lese om rapporten til Rolleforst\u00e5elsesutvalget, som har gransket politiets forhold til den ruspolitiske foreningen Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF). Der det ble konkludert at det ikke i tilstrekkelig grad har v\u00e6rt skilt mellom rollen som politi og rollen som medlem av NNPF.<\/p>\n\n\n\n
I Rolleforst\u00e5elsesutvalgets rapport sl\u00e5s det fast at forholdet mellom politiet og NNPF har v\u00e6rt tett og at NNPF har drevet kompetanseheving av politiet, narkotikaforebygging og narkotikapolitisk virksomhet i en og samme forening. Dette har skjedd med politiets aksept, oppmuntring og st\u00f8tte.<\/p>\n\n\n\n
Det har ikke v\u00e6rt til brukernes gunst, for \u00e5 si det mildt, at politiet har overlatt ansvaret for gjennomf\u00f8ring og organisering av oppl\u00e6ring p\u00e5 doping- og narkotikafeltet til en privat forening. Og da til en forening som ikke p\u00e5 noen m\u00e5te har v\u00e6rt med p\u00e5 den ruspolitiske utviklingen som vi er inne i, men som har promotert nettopp de integritetskrenkelsene som vi skriver om innledningsvis. <\/p>\n\n\n\n
Det rusforebyggende arbeidet som NNPF-medlemmer har bedrevet, noen ganger i politiuniform, anser vi som sterkt stigmatiserende for b\u00e5de brukere og p\u00e5r\u00f8rende og ikke kunnskapsbasert. <\/p>\n\n\n\n
Norge utmerker seg internasjonalt med et stort antall demokratiske og medlemsbaserte bruker- og p\u00e5r\u00f8rendeorganisasjoner, som skal fungere som vaktbikkjer mot systemet og kjempe for v\u00e5re brukergruppers rettigheter. Det har ikke v\u00e6rt noen ideell situasjon for organisasjonene, s\u00e5 lenge NNPF har kunnet misbruke politiautoritet i sine m\u00f8ter med beslutningstakere og til \u00e5 inng\u00e5 avtaler med utesteder om \u00e5 nekte adgang for gjester med standpunkter som noen av oss i organisasjonene har, mot at de har f\u00e5tt slippe \u00e5 forholde seg til skjenkeregler.<\/p>\n\n\n\n
Vi, Fagr\u00e5dets nettverk av bruker- og p\u00e5r\u00f8rendeorganisasjoner, h\u00e5per at b\u00e5de Politidirektoratet og Politih\u00f8gskolen ogs\u00e5 vil invitere brukerorganisasjonene til et m\u00f8te. Og at dere heretter vil benytte bruker- og p\u00e5r\u00f8rendeorganisasjonene p\u00e5 rusfeltet som ressurser til endring av holdninger og til \u00e5 \u00f8ke kunnskapen om rus og rusproblematikk blant politiets organer. <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Rusfeltet.no 01. mars 2023: Fagr\u00e5dets bruker og p\u00e5r\u00f8rendenettverk inviterer Politidirektoratet og Politih\u00f8gskolen til samarbeid, av Torhild Kielland. Brevet er signert av alle de sju organisasjonene i Fagr\u00e5dets Nettverk av bruker- og p\u00e5r\u00f8rendeorganisasjoner. Under kan du lese en noe forkortet utgave av brevet: I kj\u00f8lvannet av debatten om rusreform har det skjedd store endringer i hvordan rusmiddelbruk m\u00f8tes av politiet. Dette […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":8992,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_seopress_robots_primary_cat":"none","_seopress_titles_title":"","_seopress_titles_desc":"","_seopress_robots_index":"","footnotes":""},"categories":[21,23,19,24],"tags":[74,372,176,217,67,371,211,63],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8990"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8990"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8990\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8995,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8990\/revisions\/8995"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8992"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8990"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8990"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8990"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}