{"id":8767,"date":"2022-10-17T13:16:05","date_gmt":"2022-10-17T11:16:05","guid":{"rendered":"https:\/\/www.fhn.no\/?p=8767"},"modified":"2022-10-17T13:17:07","modified_gmt":"2022-10-17T11:17:07","slug":"innspill-fra-foreningen-for-human-narkotikapolitikk-til-representantforslag-264s%ef%bf%bc","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.fhn.no\/innspill-fra-foreningen-for-human-narkotikapolitikk-til-representantforslag-264s%ef%bf%bc\/","title":{"rendered":"Innspill fra Foreningen for human narkotikapolitikk\u00a0til Representantforslag 264s"},"content":{"rendered":"\n

17. oktober 2022: Innspill fra Foreningen for human narkotikapolitikk<\/a> til Representantforslag 264s (2021 \u2013 2022) fra Dag-Inge Ulstein, Kjell Ingolf Ropstad og Olaug Vervik Bollestad.<\/p>\n\n\n\n

Foreningen for human narkotikapolitikk st\u00f8tter forslagsstillernes \u00f8nske om at hjelpetilbudet til tungt rusavhengige m\u00e5 styrkes. Det er ogs\u00e5 gledelig \u00e5 lese at b\u00f8ter og fengsling av tungt rusavhengige ikke lenger er \u00f8nskelig eller anses som riktig fra KrFs side.<\/p>\n\n\n\n

Likevel.<\/p>\n\n\n\n

Forslagsstillerne skriver at H\u00f8yesterett v\u00e5ren 2022 har kommet med tre dommer som reduserer eller fjerner straffen for besittelse av narkotika i mindre kvanta. Og at Riksadvokaten i ettertid kom med et nytt rundskriv (13. mai 2022) som instruerer p\u00e5talemyndigheten om strafferettslige reaksjoner p\u00e5 rusavhengiges befatning med narkotika til egen bruk. Og at det ogs\u00e5 er flere ferske eksempler fra nylige avsagte dommer p\u00e5 at domstolene strekker straffereduksjonen videre til personer som ikke er \u00abtunge rusmisbrukere\u00bb.<\/p>\n\n\n\n

Forslagsstillerne knytter s\u00e5 dette til Stortingets behandling av Prop. L (2020-2021) fra regjeringen Solberg om rusreform og hevder at et indirekte resultat av dommene og Riksadvokatens rundskriv er at man st\u00e5r i en situasjon som p\u00e5 ingen m\u00e5te var \u00f8nsket av noe flertall i landets lovgivende forsamling.<\/p>\n\n\n\n

Og videre p\u00e5peker forslagsstillerne at det er fullt mulig at besittelse, bruk og erverv av narkotika fortsatt er straffbart, samtidig som samfunnet justerer hvilke reaksjoner en lovovertreder skal m\u00f8tes med fra samfunnets side.<\/p>\n\n\n\n

Foreningen for human narkotikapolitikk deler ikke forslagsstillernes beskrivelse av det som har skjedd i kj\u00f8lvannet av Stortingets behandling av rusreformen. Under h\u00f8ringen om rusreform p\u00e5 Stortinget i 2021 ble det klart for h\u00f8yere p\u00e5talemyndigheter at politiet har drevet en ulovlig praksis med tvangsmiddelbruk ved ransakelser i narkotikasaker. Riksadvokaten \u00e5pnet s\u00e5 en unders\u00f8kelse av tvangsmiddelbruken, som avdekket av det var beg\u00e5tt systematiske feil. Det handlet blant annet om mobilransakinger, kroppsunders\u00f8kelser og urinpr\u00f8ver som ble gjennomf\u00f8rt uten lovlige hjemler.<\/p>\n\n\n\n

Dette f\u00f8rte til at flere stortingsrepresentanter, en statssekret\u00e6r i Justisdepartementet og en avdelingsdirekt\u00f8r ved Politidirektoratet beklaget at denne ulovlige praksisen har p\u00e5g\u00e5tt. Og det ble oppfordret til at de som mener seg urettmessig behandlet av politiet kan forf\u00f8lge dette gjennom \u00e5 fremme krav om erstatning\/oppreisning.<\/p>\n\n\n\n

Dermed skrev Riksadvokaten en presisering (9. april 2021) av rammene for politiets tvangsmiddelbruk i saker som dreier seg om bruk og besittelse av sm\u00e5 mengder narkotika.<\/p>\n\n\n\n

Dette nevnes her fordi den ulovlige praksisen som har p\u00e5g\u00e5tt er sv\u00e6rt oppsiktsvekkende og har rammet mennesker i v\u00e5rt samfunn hardt. Med sv\u00e6rt integritetskrenkende virkemidler som i v\u00e5re \u00f8yne, i flere tilfeller, anses som rene overgrep. Og fordi dette har v\u00e6rt sterkt medvirkende til den siste tids endringer i politiets arbeid.<\/p>\n\n\n\n

Vi vil gjerne f\u00e5 presisere at det er stor forskjell p\u00e5 lovendringer, slik regjeringen Solbergs forslag om rusreform la opp til og de praksisendringene som de tre dommene i H\u00f8yesterett (som f\u00f8lge av endringer i det r\u00e5dende synet p\u00e5 bruk av strafferettslige reaksjoner mot rusavhengige for deres befatning med narkotika til egen bruk) v\u00e5ren 2022 og Riksadvokatens p\u00e5f\u00f8lgende retningslinjer (som var en lojal oppf\u00f8lging av H\u00f8yesteretts fortolkning av lovgiverviljen, som fordret en tilsvarende vesentlig omlegging i p\u00e5talemyndighetens avgj\u00f8relser og forslag til straffutm\u00e5ling i lignende straffesaker) har f\u00f8rt til.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f8yesterett har kun endret straffeutm\u00e5lingspraksisen og Riksadvokaten har p\u00e5 den bakgrunn gitt retningslinjer om behandling av saker som gjelder rusavhengiges befatning med narkotika til egen bruk.<\/p>\n\n\n\n

Dette er, slik vi ser det, og som forslagsstillerne selv p\u00e5peker, en fullt mulig justering av hvilke reaksjoner en lovovertreder skal m\u00f8tes med fra samfunnets side.<\/p>\n\n\n\n

I praksis har det ikke skjedd noen avkriminalisering enda, men en nedgang i antall narkotikasaker og som tidligere nevnt en endring i straffeutm\u00e5lingspraksisen. Samtidig har det skjedd en \u00f8kning i mengde beslag av narkotika.<\/p>\n\n\n\n

Forslagsstillerne frykter at tungt rusavhengige som ikke lenger straffeforf\u00f8lges av politiet, derfor ikke vil motta den hjelpen de trenger. Foreningen for human narkotikapolitikk er en brukerorganisasjon p\u00e5 rusfeltet som best\u00e5r av b\u00e5de aktive og tidligere brukere av rusmidler. Flere av oss har og har hatt omfattende rusproblemer. Vi klarer ikke p\u00e5 noen m\u00e5te \u00e5 se at rusavhengige ikke lenger skal motta den hjelpen de trenger fordi de ikke lenger straffeforf\u00f8lges.<\/p>\n\n\n\n

Videre ser forslagsstillerne med bekymring p\u00e5 at det fra flere hold meldes om at f\u00e6rre ungdom blir fanget opp av politiet og f\u00e5r tidligere hjelp med sin rusbruk. Og de mener det er behov for en avklaring rundt politiets rolle i \u00e5 avdekke rusbruk blant ungdom.<\/p>\n\n\n\n

Vi vil i den anledning vise til at det opps\u00f8kende feltet rettet mot barn og unge for f\u00f8rste gang blir nevnt i statsbudsjettet og blir sett med 20 millioner. Samtidig er vi i en ruspolitisk brytningstid. Det er blitt dokumentert at straff for bruk av rusmidler ikke forebygger rusmiddelbruk, men st\u00e5r i veien for \u00e5 komme i posisjon til \u00e5 ta imot tidlig hjelp, skaper mer kriminalitet og skyver folk ut i utenforskap.<\/p>\n\n\n\n

Vi deler ikke bekymringen til forslagsstillerne, men vil snarere anbefale at det settes i gang en utredning av hvorvidt det faktisk er rusforebyggende \u00e5 sette politiet til \u00e5 avdekke rusmiddelbruk. For da prioriteres politiressurser til dette, p\u00e5 bekostning av \u00e5 prioritere alvorlig kriminalitet. Hvis politiet g\u00e5r to skritt tilbake n\u00e5r det gjelder rusmiddelbruk og sosialarbeidere kan g\u00e5 de samme to skrittene fram, s\u00e5 vil innsatsen m\u00e5lrettes til der det eksisterer reelle problemer. Man vil da komme raskere i posisjon til \u00e5 bist\u00e5 der det faktisk trengs, istedenfor \u00e5 skape konflikt og problemer rundt bruken. Og de unge vil kunne v\u00e6re mer \u00e5pne og \u00e6rlige om tingenes tilstand overfor voksne tillitspersoner, som da vil ha konstruktive virkemidler til \u00e5 f\u00f8lge dem opp med.<\/p>\n\n\n\n

Forslagsstillerne frykter at organiserte kriminelle som profiterer p\u00e5 salg av narkotika, heretter vil lettere kunne unnslippe straffeforf\u00f8lgning ved at de kan bevege seg i rusmilj\u00f8ene med en rekke rusdoser p\u00e5 seg uten \u00e5 risikere straffansvar om de blir stoppet av politiet.<\/p>\n\n\n\n

Vi deler heller ikke denne bekymringen eller virkelighetsbeskrivelsen. Politiet er satt til \u00e5 avdekke salg av narkotika og har hjemler til \u00e5 ransake og ta beslag ved mistanke om salg. Det eneste vi ser at denne virkelighetsbeskrivelsen kan f\u00f8re til, er at brukere av rusmidler vil risikere \u00e5 bli tatt av politiet og straffet for salg n\u00e5r det de var i besittelse av egentlig var til egen bruk.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00e5r mye i representantforslag 264s om bekymringer for at personer skal utvikle problemer og for at personer ikke skal f\u00e5 helsehjelp. Foreningen for human narkotikapolitikk forst\u00e5r likevel forslaget som et \u00f8nske om at uforholdsmessige virkemidler skal gjeninnf\u00f8res for \u00e5 fange opp brukere av ulovlige rusmidler og som at det \u00f8nsket har oppst\u00e5tt p\u00e5 bakgrunn av en virkelighetsbeskrivelse som er sv\u00e6rt ugjenkjennelig fra v\u00e5rt brukerperspektiv.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e5r innstilling til forslaget er at det, dersom det vedtas, snarere vil skape mer rusrelaterte problemer i samfunnet, enn at det p\u00e5 noen m\u00e5te vil gj\u00f8re det bedre. V\u00e5r anbefaling er at Helse- og omsorgskomiteen stemmer ned forslaget.<\/p>\n\n\n\n

Les h\u00f8ringsinnspillet p\u00e5 stortinget.no<\/strong> her<\/a>. <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

17. oktober 2022: Innspill fra Foreningen for human narkotikapolitikk til Representantforslag 264s (2021 \u2013 2022) fra Dag-Inge Ulstein, Kjell Ingolf Ropstad og Olaug Vervik Bollestad. Foreningen for human narkotikapolitikk st\u00f8tter forslagsstillernes \u00f8nske om at hjelpetilbudet til tungt rusavhengige m\u00e5 styrkes. Det er ogs\u00e5 gledelig \u00e5 lese at b\u00f8ter og fengsling av tungt rusavhengige ikke lenger […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":8769,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_seopress_robots_primary_cat":"none","_seopress_titles_title":"","_seopress_titles_desc":"","_seopress_robots_index":"","footnotes":""},"categories":[21,23,19],"tags":[74,67,57,63,16],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8767"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8767"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8767\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8771,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8767\/revisions\/8771"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8769"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8767"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8767"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fhn.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8767"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}